Manuele therapie

De manueeltherapeut houdt zich bezig met het onderzoek en de behandeling van patiënten met klachten van het bewegingsapparaat. Dat wil zeggen de wervelkolom en de gewrichten in armen en benen. In het algemeen is manuele therapie geschikt voor klachten die, behalve met pijn, gepaard kunnen gaan met het slechter kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten. Vanwege zijn specifieke kennis en vaardigheden bij het stellen van de diagnose en het vaststellen van de therapie bij klachten aan de wervelkolom en die met wervelkolom samenhangen, zal de manueeltherapeut vooral binnen dit gebied werken.

2374_istockphoto-925753784-612x612[2].jpg

Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van gewrichten verholpen of gereduceerd worden. De manueeltherapeut probeert de stoornis op te heffen door middel van passief mobiliserende of manipulerende technieken, ondersteund met adviezen, oefentherapie en instructie. Als er sprake is van een overbeweeglijkheid in de gewrichten kan de manueeltherapeut met specifieke trainingsadviezen de patiënt leren zijn gewrichten door middel van spieren te beheersen. Naast het verbeteren van de functie van de gewrichten is het optimaliseren van houding en beweging in werkzaamheden, sport en hobby’s van groot belang.

Veel voorkomende klachten die de manueeltherapeut behandelt zijn hoofd- en nekpijn die gepaard kunnen gaan met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom; nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen; klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn; artrose van de heup; lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen; bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt wordt door het bewegen van de nek en kaakklachten eventueel gecombineerd met nekklachten.

Nederland kent ongeveer 2.600 manueel therapeuten die hoofdzakelijk werkzaam zijn in de zelfstandige praktijk. Ook de manueel therapeut is per 1 januari 2006 direct toegankelijk, zonder verwijsbriefje.

Interesse in een van onze therapieën?

Dat snappen we!

Maak vandaag nog een afspraak!